گویان فرانسه ویکی پدیا

گویان فرانسه دوره طولانی رکود جمعیتی را در دوران مستعمره‌های کیفری کاین و سن لوران دو مارونی تجربه کرد، زمانی که، به استثنای یک هجوم کوتاه طلا در دهه‌های 1900 و 1910، از شهرت بدی رنج برد. در سال 1853، طلا در داخل کشور کشف شد که منجر به اختلافات مرزی با برزیل و سورینام شد. ] به جنگل های بارانی، ایجاد جوامعی شبیه به جوامعی که از آفریقا آمده بودند.

بیشتر خریدها گران تر از آنچه انتظار دارید خواهد بود، زیرا بسیاری از کالاها باید وارد شوند - حتی شیر از کلان شهر فرانسه به کشور منتقل می شود. با این حال رام محلی و اشیاء حکاکی شده از چوب سوغاتی عالی و نسبتاً مقرون به صرفه هستند. مانند بسیاری از کشورهای کاتولیک دیگر، کارناوال در اوایل سال برگزار می شود.

گویان فرانسه که در شمال آمریکای جنوبی قرار دارد، تنها منطقه ای در این قاره است که به هفت منطقه دورترین اروپا تعلق دارد. تراز تجاری به طور مزمن نامطلوب است و ارزش صادرات بسیار بیشتر از ارزش واردات است. ماشین آلات، مواد غذایی و محصولات کشاورزی و نفت تصفیه شده بر واردات غالب هستند، در حالی که وسایل نقلیه موتوری و قطعات آنها، طلا، ماشین آلات الکتریکی و الکترونیک، ماهی و میگو صادرات پیشرو هستند.

french guiana

برای هر مشارکتی که توسط ویراستاران ما بررسی و پذیرفته می شود، اعتباری برای دسترسی رایگان به Ethnologue دریافت خواهید کرد. در سال 2014، امید به زندگی هنگام تولد در مارتینیک 83.9 سال در زنان و 78.1 سال در مردان بود. در حالی که در گویان فرانسه به ترتیب 83.1 سال و 76.7 سال بود. سرانه تولید ناخالص داخلی در سال 2015 در مارتینیک 22571 یورو، در گوادلوپ 20163 یورو و در گویان فرانسه 16645 یورو بوده است. بر اساس داده های سازمان ملل، جمعیت سال 2020 در اواسط سال 298682 نفر برآورد شده است. دهه 1970 شاهد اسکان پناهندگان همونگ از لائوس در شهرستان، عمدتاً به شهرهای جاووهی و کاکائو بود.

زبان ها

محیط ساحلی در امتداد RN1 از لحاظ تاریخی بیشترین تغییرات را تجربه کرده است، اما توسعه به صورت محلی در امتداد RN2 و همچنین در غرب گویان فرانسه به دلیل استخراج طلا رخ می دهد. قبل از استعمار اروپا، این قلمرو در اصل توسط بومیان آمریکایی ساکن بود که اکثر آنها به زبان آراواک صحبت می کردند، از خانواده زبان های آراواک. اولین تأسیسات فرانسوی در سال 1503 ثبت شد، اما فرانسه تا زمانی که استعمارگران کاین را در سال 1643 تأسیس کردند، حضوری ماندگار نداشت. گویان به عنوان یک جامعه برده‌داری توسعه یافت، جایی که کشاورزان آفریقایی‌ها را به‌عنوان کارگران برده‌دار بر روی شکر بزرگ و مزارع دیگر وارد می‌کردند. با این حال، فرمان 1794 تنها در سن‌دومینگ، گوادلوپ و گویان فرانسه اجرا شد، در حالی که مستعمرات سنگال، موریس، رئونیون و مارتینیک و هند فرانسه در برابر تحمیل این قوانین مقاومت کردند.

پس از اینکه گویان فرانسه به عنوان مستعمره کیفری تأسیس شد، مقامات گاهی اوقات از محکومان برای گرفتن پروانه ها استفاده می کردند. محکومیت محکومین اغلب طولانی بود و چشم انداز اشتغال بسیار ضعیف بود، بنابراین محکومان برای فروش در بازارهای بین المللی پروانه می گرفتند، هم برای اهداف علمی و هم برای جمع آوری عمومی. در طول عملیات به عنوان مستعمره کیفری که در اواسط قرن نوزدهم آغاز شد، دولت فرانسه تقریباً 56000 زندانی را به جزیره شیطان منتقل کرد. نمودار نرخ رشد سالانه جمعیت، درصد تغییرات سالانه جمعیت ثبت شده در 1 ژوئیه هر سال، از 1951 تا 2019 را رسم می کند. این مقدار می تواند با درصد تغییر سالانه نشان داده شده در جدول تاریخی متفاوت باشد، که با فرض تغییر درصد معادل سال گذشته را نشان می دهد. در سال 1964، Kourou به دلیل موقعیت مطلوب آن در نزدیکی خط استوا، به عنوان محل پرتاب موشک انتخاب شد.

قبل از ورود اولین اروپایی ها، تاریخ مکتوب در این قلمرو وجود نداشت. در ابتدا تعدادی از بومیان آمریکا، از جمله کالینا، آراواک، گالیبی، پالیکور، تکو، وایامپی و وایانا در آن ساکن بودند. اولین اروپایی ها کمی قبل از سال 1500 وارد سفرهای کریستف کلمب شدند. در سال 1972 جمعیت مستعمره فرانسه 44392 نفر بود که از این تعداد 42062 نفر کاتولیک بودند.

به عنوان بخشی از فرانسه، گویان فرانسه بخشی از اتحادیه اروپا و منطقه یورو است. دامنه سطح بالای کد کشور برای گویان فرانسه .gf است، اما به طور کلی به جای آن از .fr استفاده می شود. شورای عمومی گویان رسماً در سال 2010 پرچم دپارتمان را پذیرفت. در یک رفراندوم در همان سال، گویان فرانسه علیه خودمختاری رأی داد. در طول جنگ جهانی دوم و سقوط فرانسه به دست نیروهای آلمان نازی، گویان فرانسه بخشی از ویشی فرانسه شد.

french guiana

مرکز فضایی گویانا در کورو به عنوان یک پایگاه عملیاتی برای پرتابگرهای موشک سایوز و وگا عمل می کند. (270 مایل مربع) زمین و شامل کلیه زیرساخت های پرتاب مورد استفاده توسط آریاناسپیس و شرکای آن (تاسیسات تولید، آماده سازی، مونتاژ و غیره) می باشد. فعالیت فضایی (16 درصد از تولید ناخالص داخلی) و وجود چندین مرکز تحقیقاتی، گویان فرانسه را پس از منطقه ایل دو فرانس پاریس، دومین سهم شغلی در تحقیقات مناطق فرانسه را به خود اختصاص داده است. با 11 درصد کارمندان، خدمات تجاری زیادی نیز در اینجا راه اندازی شده است. گویان فرانسه در شمال سواحل اقیانوس اطلس آمریکای جنوبی واقع شده است.

T قرن ویرایش

در رودخانه های اصلی، خدمات پیروگ وجود دارد که هم به مراکز داخلی و هم از مرزها می رود. از فرودگاه اصلی، روزانه دو پرواز مستقیم به پاریس (فرودگاه پاریس اورلی، با میانگین زمان پرواز حدود 8 ساعت و 25 دقیقه از گویان فرانسه به پایتخت و 9 ساعت و 10 دقیقه برعکس) وجود دارد. فرانسه و Air Caraïbes، و همچنین پروازهای دیگر به فورت دو فرانس، پوینت آ پیتر، پورتو پرنس، میامی و بلم. شرکت هواپیمایی منطقه ای Air Guyane Express همچنین پروازهای روزانه به Maripasoula و Saul و همچنین پروازهای پراکنده بیشتری به Saint-Georges-de-l'Oyapock و Camopi ارائه می دهد. گویان فرانسه توسط فرودگاه Cayenne – Félix Eboué واقع در ماتوری ارائه می شود.

خدمات، تولید و ساخت و ساز بزرگترین بخش های اقتصاد هستند. درآمد ناخالص ملی سرانه یکی از بالاترین ها در آمریکای جنوبی است. رشد جمعیت از دهه 1950 به بعد با بهبود شرایط بهداشتی و تأسیس مرکز فضایی گویان در سال 1964 شروع شد. رشد جمعیت هم به دلیل نرخ بالای امارات زاد و ولد و هم به دلیل ورود مهاجران زیاد بوده است. ورود پناهجویان سورینامی در دهه 1980 در طول جنگ داخلی سورینام به رکوردهایی رسید که منجر به بالاترین نرخ رشد جمعیت در تاریخ گویان فرانسه شد که بین سرشماری های 1982 و 1990 ثبت شد (5.8٪ در سال).

french guiana

در عوض آنها سرزمینی پر از بومیان متخاصم و بیماری های گرمسیری پیدا کردند. اینها به سه جزیره کوچک که در ساحل دیده می شد گریختند و آنها را Iles de Salut (یا "جزایر نجات") نامیدند. بزرگترین جزیره سلطنتی، یکی دیگر از جزایر سنت جوزف، و کوچکترین جزایر، احاطه شده توسط جریانهای قوی، Île du Diable (بدنام "جزیره شیطان") نام داشت. هنگامی که بازماندگان این اکسپدیشن بدبخت به خانه بازگشتند، داستان های وحشتناکی که از این مستعمره تعریف کردند تأثیر ماندگاری در فرانسه بر جای گذاشت. گویان فرانسه که در اصل توسط مردمان بومی مختلف سکونت داشت، در قرن هفدهم در مواجهه با مخالفت بومیان آمریکایی و همچنین پرتغالی ها و انگلیسی ها توسط فرانسوی ها مستعمره شد.

کاتولیک های گویان فرانسه در اسقف نشین کاین گروه بندی می شوند. در ابتدا در سال 1651 به عنوان استان حواری گویان کاین فرانسه تأسیس شد و تا سال 1731 به اسقف نشینی فورت دو فرانس در جزیره وابسته بود. در 10 ژانویه 1933 توسط پیوس یازدهم به رده حواری ها ارتقا یافت. کاتولیک تنها در سال 1636 تأسیس شد و اندکی پس از آن به دین اصلی تبدیل شد. تلاش‌هایی برای تغییر مذهب مردم بومی انجام شد و بیشتر مهاجران اصالتاً کاتولیک بودند.

رئیس جمهور فرانسه یک بخشدار را به عنوان نماینده خود برای ریاست دولت محلی گویان فرانسه منصوب می کند. مارون‌ها و برخی از مردم آمریکائی مذهب خود را حفظ می‌کنند. مردم همونگ نیز به دلیل نفوذ مبلغانی که در آوردن آنها به گویان فرانسه کمک کردند، عمدتاً کاتولیک هستند. گروه‌های اصلی آمریکایی (که حدود 3 تا 4 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند) آراواک، کاریب، امریلون، گالیبی (که اکنون کالینا نامیده می‌شود)، پالیکور، وایامپی و وایانا هستند. در اواخر دهه 1990، شواهدی مبنی بر وجود گروهی از Wayampi وجود داشت که هیچ تماسی نداشته‌اند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.